Mireia Calafell (Barcelona, 1980) treballa a l’associació cultural
ArtsMoved. Ha publicat Poètiques del
cos (Galerada, 2006), Costures (Viena Edicions, 2010), i Tantes mudes (Perifèric edicions, 2014) obres
per les quals ha rebut els premis de poesia Amadeu Oller (2006), el VIII
Memorial Anna Dodas (2008), el Josep M. López Picó de Poesia (2009) i el
Premi de poesia Benvingut Oliver (2014).
Al 2015, el poemari Tantes
mudes ha estat reconegut amb
el Premi Lletra d’Or. La seva poesia ha estat traduïda a l’anglès,
holandès, castellà, àrab i portuguès.
Ha estat inclosa a les antologies Rebellie, Forked Tongues, Doce poetas catalanes contemporáneos, A luz nadadora. 9 poetas recentes
de espressão catalã, Cançons
de bressol, El poder
del cuerpo. Antología de poesia femenina contemporánea i Pedra foguera. Antologia de poesia
jove dels Països Catalans.
Al 2008, va ser convidada a formar part del projecte En tránsito
promogut per l’Ambaixada d’Espanya a Abu Dhabi gràcies al qual va publicar
un breu recull de poemes amb el títol Àlbum, traduït
al castellà, anglès i àrab. Al 2012, ha estat escollida per la Societat
Finlàndia-Espanya de Lappeenranta (Finlàndia) per a fer recitals a diferents
ciutats fineses al llarg d’una setmana.
Ha recitat a diferents ciutats catalanes i espanyoles, així com a
la Xina, Holanda, Argentina, Itàlia, França i Finlàndia. Actualment
treballa en el recital audiovisual “Textures”, amb música de Miguel Marín
i visuals de Sebastià Puiggrós i Elka Mocker.
En l’àmbit de la recerca, ha publicat diversos articles a revistes
especialitzades i publicacions científiques. És codirectora, amb Meri
Torras, de la col·lecció d’assajos breus “Los textos del cuerpo” i coeditora,
amb Aina Pérez Fontdevila, del llibre El
cuerpo en mente. Versiones del ser desde el pensamiento contemporáneo (UAB i EdiUOC, 2011). Amb Begonya Sáez
i Isabel Segura, ha publicat el llibre Off
the record. Representacions frontereres de la memòria històrica de
les dones (EdiUOC,
2011).
LITERATURA
No t’ha besat i ha marxat amb
pressa,
i ha arribat a casa, i ha encès
l’ordinador,
i ha escrit no t’he besat, no t’he besat la boca
i
ara què en faig jo d’aquest voler-te als llavis.
En fa literatura. Només
literatura.
NAUFRAGI
Pel canal obert que deixen les
esquenes
baixa com l’aigua el temps de les
promeses.
Dormiu i no veieu desfilar els
verbs
–còdols que
desemboquen a altres mars–:
veureu,
fareu, tindreu, viureu, sereu.
No us ho pensàveu, no ho
esperàveu,
però el cabal del desencís ha
anat pujant
i al llit, sou el que éreu: una
parella
que ja no es mulla i va al revés,
en desacord,
desfent l’amor, apassionadament.
I
I si no ens en sortim perquè és
massa complicat
pensar per dos després de temps
d’estar tant sola.
I si al final arriba quan ja és
tard per començar
altra vegada, encara una altra.
I si em desordenes, i si te’m
menges,
i si fas que em perdi en el teu
cos així,
com ara, com ara que alguna cosa
has fet
perquè de sobte em senti
cridant-te a cau d’orella
i què, i què si.
Al principi ens ha explicat que
ens llegiria poemes dels seus tres llibres per ordre i al final si hi ha temps
d'inèdits. Abans de començar ha volgut saber quin motiu ens ha dut a l'acte i
la Marta ha explicat que li havia agradat molt "Pistes" i volia
conèixer més la seva obra.
Poc a poc ens explica aspectes
curiosos dels poemes com per exemple que "Habitació 118" està
relacionat amb la Mireia Vidal-Conte, i que el primer vers el va agafar de
l'Evangeli de Sant Joan "Al principi fou la paraula" i ella ho canvia
per "...la cicatriu".
Els dos últims llibres tenen com
a base la moda "costures" i "mudes" i, a més, cadascun està
dividit en parts: la categoria gramatical de la paraula, la relació amb la moda
i finalment en relació amb l'amor o el desamor.
Llegeix per buscar excuses per
escriure, d'aquí surt el poema "Les balenes". Però no escriu per
experiència encara que en algun moment un fet l'agafa com a excusa.
En aquest sentit per ella el
desplaçament és important i necessari per poder escriure ja que estàs en
disposició d'acollir idees.
Hem
acompanyat l'acte amb un Abadal 2016 DO Pla de Bages: L’art del cupatge a la recerca de noves sensacions. Sinergia d’estructura, exotisme i identitat. Blanc de Chardonnay,
Sauvignon Blanc, Picapoll i Macabeu. Maceració en fred i
criança sobre lies: expressió varietal i volum a la boca. Blanc complex que
admet guarda i evolució a la copa. Varietats: Chardonnay,
Sauvignon Blanc, Picapoll, Macabeu. Temperatura de Servei: 8-10ºC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada